مدیریت آموزش
مریم وفاخواه؛ مهدی سلیمی؛ مینا مستحفظیان؛ رضا شجیع
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 683-696
چکیده
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه شبکه مضامین اجزای مدیریت نظاممند HSE در اماکن ورزشی بود.مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجرای از نوع تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان در تحقیق صاحبنظران و مطلعین حوزه مدیریت اماکن ورزشی بودند. نمونهگیری با روش حداکثر تنوع انجام شد و مجموع افراد مشارکتکننده ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه شبکه مضامین اجزای مدیریت نظاممند HSE در اماکن ورزشی بود.مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجرای از نوع تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان در تحقیق صاحبنظران و مطلعین حوزه مدیریت اماکن ورزشی بودند. نمونهگیری با روش حداکثر تنوع انجام شد و مجموع افراد مشارکتکننده 11 نفر بودند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و بهمنظور بررسی کیفیت و اعتباربخشی نتایج در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد.یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داد نگاره اجزای مدیریت HSE در اماکن ورزشی دربرگیرنده 6 مضمون فراگیر (فعالیتهای بهداشت حرفهای، برنامهریزی و پیشگیری فعال، الزامات، طرحریزی، مشارکت و پایش، تأمین منابع)، 16مضمون سازماندهنده (بهداشت محیط، بهداشت فردی، سختافزار، مدیریت ریسک، مدیریت حوادث، الزامات ایمنی، الزامات قانونی و حقوقی، الزامات محیطی، استانداردسازی، مدیریت پسماند، نظارت، یکپارچهسازی سیستم، مشارکت ذینفعان، تأمین منابع مالی، تأمین منابع انسانی و تجهیزات و تسهیلات) و 75 مضمون پایه است.نتیجهگیری: آنچه شبکه مضامین در این تحقیق ارائه کرده است رد وجود هرگونه سلسلهمراتب در بین اجزای مدیریت نظاممند HSE و شناوری مضامین است که لازم است بر وابستگی و ارتباط متقابل میان آنها تأکید شود.